Svensk sjukvård är inte något att ha just nu!

Dagen började inte allt för bra. Fick tag på vårdcentralen, men där fick jag beskedet om att läkaren hade skickat en remiss till magnetröntgen. Det fanns även ett svar från mr som löd: "remiss mottagen, undersökningen kommer att dröja pga. tidsbrist." Väldigt trevligt att få veta. Jag ringde till röntgen i hopp om att få veta på ett ungefär när min undersökning kunde bli. Men svaret jag fick där va "Ja vi har ju inte många tider men räkna med att det kommer åtminstonde dröja till efter jul." Jag svarade snällt, okej det va ju ett tag kvar. Snäll som man är så börjar man inte skrika åt personen i luren eftersom man vet att det inte är deras fel. Men när samtalet var avslutat så kom jag och mamma på att det finns något som heter vårdgaranti. Det ska vara så att man ska få den vård man behöver inom 90 dagar från att en läkare har beslutat att man behöver den vården/undersökningen. Så vi satte oss och läste lite på internet och kom fram till att det har gått mer än 90 dagar sen jag var hos läkaren. Vi hittade mängder med nummer till olika personer som man kunde anmäla detta till. Så jag tog telefonen och ringde till alla nummer. Men tyvärr så verkade det som att alla var på fika eller så var det fortfarande semster, vilket jag inte kan bli sur över. Men jag tog det sista nummret som var till överläkaren eller något sådant på magnetröntgen avdelningen. Han svarade inte heller utan samtalet kopplades vidare till röntgen. Jag frågade efter personen som jag hade ringt till men han var fortfarande på semster. Men hon frågade snällt om det var något som hon kunde svara på. Jag sa att jag undrade lite över det där med vårdgarantin och fick till svar att det inte fanns någon vårdgaranti för röntgen. Jag frågade om det inte var möjligt att ta kontakt med något annat landsting och fråga om dom hade kortare kö till mr. Jo det kna man visst göra eller så skulle jag ta kontakt med min läkare om jag hade fått mer besvär för då kunde han skicka en påskyndningsremiss så skulle jag tydligen få en tidigare tid. Så jag ringde tillbaka till vårdcentralen men dom har telefontider så dom kommer inte att ringa tillbaka för än kl 13.00. Tyvärr så måste jag fara tidigare till jobbet idag eftersom jag ska gå förbi Kirurgen för att få mitt schema. Så mamma får förhoppningsvis boka en tid åt mig. Ska även ta en sväng förbi blodcentralen för att se om jag inte kan få lämna lite blod. Det verkar som att det är det enda sjukhuset kan göra för mig just nu.

Det blir iaf en kväll med jobb på sjukhuset och sen måste jag försöka få lite sömn så jag orkar med morgondagens jobb. Nu ska jag bara sitta och tjura lite över hur mycket jag hatar sjukvården i Sverige så jag kan släppa det och gå vidare sen.

Hoppas att alla får en underbar dag och kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback